پنج عامل کلیدی برای موفقیت مدیران پروژه ها
حکم مدیر پروژه برای معیارهای موفقیت پروژه
اولین معیار موفقیت پروژه با آغاز اقدامات توسط مدیر پروژه شروع می شود. این امر شانس موفقیت پروژه را افزایش می دهد و همچنین انتظارات مشتری را برآورده می کند. مدیر پروژه، زمانی می تواند موفقیت پروژه خود را ببیند که قطعا از مشتریان خود بازخورد خوبی دیده باشد.
این رویکرد می تواند موفقیت آمیز باشد و اگر هر گونه اشتباهی انجام شود، باید از منحنی یادگیری استفاده کرد. شاخص های کلیدی عملکرد یک پروژه زمانی موفق به نظر می رسد که همراه با اهداف کسب و کار پیش رود.
پنج عامل کلیدی برای موفقیت مدیران پروژه ها
۱- بر روی اهداف پروژه با مدیریت رده بالا، حامیان و ذینفعان پروژه توافق داشته باشید. به طور مثال پاسخ به سوالاتی مانند اینکه پروژه چه مساله ای را حل خواهد کرد؟ یا نتیجه یا دستاورد مورد انتظار در پایان پروژه چیست؟ به یاد داشته باشید که اهداف باید قابل اندازه گیری باشند.
۲- برنامه های شفاف برای اجرای پروژه تهیه کنید که در آن مسولیتها، نقش ها و سطح پاسخگویی ها مشخص باشد.
۳- محدوده پروژه را به صورت موثر مدیریت کنید. ایجاد تغییر در محدوده پروژه اجتناب ناپذیر است، بنابراین نحوه مدیریت تغییرات توسط شما در روند موفقیت پروژه تاثیرگذار است.
۴- ارتباط موثر در پروژه ایجاد کنید. ارتباطات موفق و شفاف رمز موفقیت یک مدیر پروژه حرفه ای است.
۵- از حمایت مدیریت رده بالای سازمان از خود اطمینان حاصل کنید. مدیریت باید بپذیرد که پروژه شما مهم است و برای شرکت ایجاد ارزش افزوده می کند یا باعث حل یک مساله کلیدی و مهم می شود.
معیارهای موفقیت بیشتر پروژه
- مذاکرات
- طرح مناسب و موثر پروژه
- اختصاص دادن وظایف به اعضای تیم
- ایجاد یک برنامه برای دستیابی به وظایف مشترک
- بررسی و انجام دوباره کاری در صورت نیاز
- مدیریت ریسک پروژه به صورت موثر
- اختصاص زمان برای بهبود روند
- یادگیری از منحنی یادگیری
- برآورد مناسب پروژه با توجه به معیارهای کمی وکیفی