مدیریت زمان پروژه بر اساس استاندارد PMBOK
مدیریت زمان پروژه بر اساس استاندارد PMBOK
مدیریت زمان پروژه بر اساس استاندارد PMBOK عبارت است از فرآیندهای مورد نیاز برای مدیریت تکمیل به موقع پروژه که شامل موارد زیر است:
۱- برنامه مدیریت زمانبندی (Plan Schedule Management):
ایجاد سیاست ها،روش ها و مستندسازی به منظور برنامه ریزی ،توسعه ،مدیریت،اجرا و کنترل زمانبندی پروژه در طی چرخه حیات آن می باشد.
این سیاست ها و مستندات می تواند شامل نحوه تهیه برنامه زمانبندی پروژه ،میزان سطح شکست فعالیت های پروژه،تعیین معیارها و شاخص های ارزیابی پروژه،مشخص نمودن دوره های بروزرسانی پروژه ،تعیین ضریب وزنی فعالیت ها (W.F) و … باشد.
۲- تعریف فعالیت ها (Define Activities):
شناسایی و تدوین فعالیت ها جهت تولید اقلام قابل تحویل پروژه.
۳- توالی فعالیت ها(Sequence Activities):
شناسایی روابط بین فعالیت های پروژه.
۴-تخمین منابع فعالیت ها:(Estimate Activity Resources):
برآورد نوع و میزان منابع (نیروی انسانی،ماشین آلات،تجهیزات و مصالح و دیگر ملزومات) مورد نیاز جهت انجام هر یک از فعالیت های پروژه.
۵-تخمین مدت زمان فعالیت ها:(Estimate Activity Duration):
برآورد دوره های کاری (روز،هفته و …) مورد نیاز جهت تکمیل فعالیت های پروژه با منابع برآوردی در مرحله قبل.
۶-تهیه برنامه زمانبندی (Develop Schedule):
تحلیل توالی،مدت زمان،منابع مورد نیاز و محدودیت های زمانی فعالیت ها به منظور تهیه برنامه زمانبندی پروژه.
۷-کنترل برنامه زمانبندی (Control Schedule) :
نظارت بر وضعیت فعالیت های پروژه جهت بروزرسانی پیشرفت پروژه (Update Project Progress) و مدیریت تغییرات خط مبنا برنامه زمانبندی پروژه و پیش بینی زمانبندی .
فرآیندهای فوق با یکدیگر در تعامل بوده ودر قسمت هایی نیز همپوشانی دارند .
هر فرآیند حداقل یک بار در هر پروژه صورت می گیرد و اگر پروژه به چند فاز تقسیم شده باشد، در یک یا چند فاز از پروژه اتفاق میافتد.
در برخی پروژه ها به ویژه پروژه هایی که محدوده (Scope) کوچکتری دارند ،تعریف فعالیت ها،توالی فعالیت ها،برآورد منابع و زمان فعالیت ها و تهیه برنامه زمانبندی در یک فرآیند دیده شده و توسط یک نفر و در مدت زمان کوتاهی قابل انجام می باشد در صورتی که در پروژه هایی با محدوده گسترده تر، فرآیندها هر یک بطور مجزا و توسط افراد متخصص در تیم پروژه انجام می گیرد و توسط کارشناسان برنامه ریزی و کنترل پروژه یکپارچه، مدیریت و کنترل می شوند.