بررسی معماری موزه گوگنهایم در بیلبائو
اختصاصی ساختمان آنلاین: موزه گوگنهایم یکی از اعجاب انگیزترین و خاصترین موزههای دنیا به شمار میرود که معماری ساختمان آن فارغ از موزه بودن و محتویات داخل موزه یکی از جاذبههای فوقالعاده گردشگری اسپانیا و به ویژه شهر بیلبائو به شمار میرود. این موزه سالانه بیش از یک و نیم میلیون گردشگر به خود جذب میکند که این رقم تنها برای یک موزه، رقمی فوقالعاده و بیش از حد تصور به حساب میآید.
این موزه که متعلق به معماری اواخر قرن بیست است، در سال ۱۹۹۷ تکمیل شد. معمار این موزه فرانک گری «فرانک اُ گری»، معمار سرشناس و پرآوازه آمریکایی کانادایی الاصل بودهاست. در واقع گوگنهایم اوج هنر سبک خاص معماری گری است. در واقع دلیل اعجابانگیز و خاص بودن طراحی ساختمان این موزه نیز پیادهسازی سبک خاص معماری گری روی این ساختمان است.
در آثار گری اصولا گرایش به طرحهای مجسمهای و مجسمه سازانه به کرات مشاهده میشود که تلفیق آن با معماری فولدینگ در این موزه، اثری در قد و قواره یک شاهکار پدید آوردهاست.
گری از پیشگامان سبک معماری فولدینگ به شمار میرود. همانطور که میدانید، معماری فولدینگ، سبک معماری استفاده تمام عیار از منحنی و انحنا در طراحی ساختمان است که نمونه عالی این سبک را میتوان در آثار گری و به طور خاص، موزه گوگنهایم مشاهده کنید.
گری در هنرش اصولا مرز بین درستی و نادرستی را رد کرده و هنر معماری را زاییده خلاقیت محض میداند. او همچنین به هیچ نوع قاعده و قانون محدود کننده در طراحی نیز اعتقادی ندارد.
طراحی آثار گری عموما بسیار طولانی و زمانبر هستند و با استفاده از اسکیسها و ماکتهای بسیار متعدد و استفاده بسیار زیاد از مدلهای کامپیوتری انجام میشوند. نتیجه این عملیات طولانی نیز یک ماکت کامل از اثری است که قرار است ساخته شود.
طراحی موزه گوگنهایم
اما در مورد موزه گوگنهایم گفته میشود که گری برخلاف عمده معماران که برای طراحی خود از نرمافزارهای اتوکد و ۳دی مکس استفاده میکنند، ترجیح داد تا از نرمافزار کاتیا استفاده نماید. این نرم افزار مختص طراحی جامدات بوده و بیشتر برای طراحی وسایل نقلیه مانند خودرو، کشتی و هواپیما و البته عمدتا طراحی بدنه وسایل سنگین استفاده میشود. یکی از وظایف اصلی این نرم افزار نیز بررسی محاسباتی سطوح در زمینههای مختلف مانند محدودیت سازهها و صرفه اقتصادی به شمار میرود.
نتیجه این محاسبات و بررسیها و انطباق آنها با مدلها و ماکتها نیز شاکله اصلی پروژه بود که منجر به تهیه پلانهای نهایی ساختمان موزه شد.
طی کردن همین مراحل طولانی در نهایت موجب ساخت ساختمان بینظیر و فوقالعاده موزه گوگنهایم شد که تبدیل به یکی از قطبهای گردشگری اسپانیا و مهمترین مکان دیدنی بیلبائو و شاید منطقه باسک شد.
موزه گوگنهایم در نهایت به ساختمانی با منحنیهای عجیب و بسیار خاص بدل شد که از ظاهر منحنیها این طور برمیآمد که تصادفی بودهاند اما فرانک گری دلیل این امر را بازتاب نور روی منحنیها بیان کرد.
همین منحنیها و همین اثر بازتاب نور باعث شد تا در سال ۱۹۹۷ و همزمان با بازگشایی موزه، سر و صدای بسیاری در مورد معماری و سازههای آن در سراسر جهان به پا شود.
فیلیپ جانسون، معمار مشهور زاده کلیولند آمریکا، معتقد است که این ساختمان یکی از بهترین ساختمانهای جهان است. این موزه را میتوان نقطه عطفی در طراحی موزهها دانست زیرا موفق شد تعاریف جدیدی از فرم و محتوا ارائه دهد.
شاکله ساختمان به شکل کشتی است که شیشه و تیتانیوم فراوانی بر روی آن به کار رفته است و بازتاب نور روی این شیشهها باعث شده است تا طراحی شباهت فراوانی به فلس ماهی داشته باشد. همین اتفاق خارقالعاده تاثیر زیادی روی تبدیل کردن بیلبائو به عنوان شهری کوچک به یک جریان فرهنگی در دنیای هنر داشتهاست.
همانطور که گفته شد، نمای این ساختمان از شیشه و تیتانیوم است و البته لایه زیرین آن را قیر الاستیک تشکیل داده است تا ضد آب باشد. ساختار داخلی ساختمان نیز شامل چندین مکعب است که در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند.
از کنار این موزه خارق العاده، رود نریویون میگذرد که یک پل عظیم نیز خیابان کناری موزه را به خیابان آن طرف پل پیوند میدهد و البته این پل دقیقا از بالای سر موزه و به طور دقیق بخش گالری موزه رد شدهاست و همین امر نمای بسیار زیبایی به ساختمان بخشیدهاست. همین پل باعث کشیدگی جالبی در معماری گالری شدهاست و این بخش را به نام گالری ماهی معروف کردهاست.
اگر قصد سفر به اسپانیا و به خصوص منطقه باسک را داشتید، به هیچ عنوان این موزه بی نظیر جهان فرهنگ و هنر را از دست ندهید.