اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

ساخت و‌ ساز با مشارکت مردم سریع‌تر و با کیفیت‌تر است

معاون وزیر راه و‌ شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت و ساز با مشارکت مردم سریع تر و‌ با کیفیت تر است میزان تحصیل اراضی در دولت سیزدهم را معادل ۱۵۳ هزار هکتار عنوان کرد و تاکید کرد در ۳ سال گذشته میزان شناسایی اراضی نسبت به ۱۰ سال گذشته رشد ۳۰۰ درصدی داشت.

به گزارش خبرنگار ما معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن امروز ۲۲ خرداد در نشست خبری، عملکرد آن سازمان را در اجرای قانون جهش تولید مسکن در دولت سیزدهم تشریح کرد.

ارسلان مالکی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین در خصوص مشارکت مردم در طرح نهضت ملی مسکن اظهارداشت :ما مکلف هستیم که زمینه مشارکت مردم در عرصه ساخت و ساز فراهم شود.تجربه نشان داده است که وقتی حجم زیادی از تقاضای مسکن انباشته می شود، دولت به تنهایی قادر نیست به این حجم از تقاضا پاسخ دهد و هیچ دولتی هم به تنهایی نمی تواند به این حجم از تقاضای انباشته شده در بخش مسکن پاسخ دهد و حتما باید از مشارکت مردم بهره گرفته شود.ما اعتقاد داریم ساخت و ساز با مشارکت مردم هم سریع تر و‌هم با کیفیت بیشتر به نتیجه می رسد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در ۳ سال گذشته ۱۵۳ هزار هکتار اراضی برای تولید مسکن تحصیل شد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار برای مسکن مطالعه شد. همچنین از این میزان اراضی مطالعه شده ۳۱ هزار هکتار توسط کارگروه‌های کارشناسی مورد مخالفت قرار گرفت و ۴۸ هزار هکتار برای ساخت مسکن قطعی شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: ۱۸ هزار هکتار از اراضی نیز در حال حاضر در حال بررسی است.

مالکی ادامه داد: در ۳ سال گذشته ۱۵۳ هزار هکتار زمین در نقاط مختلف کشور شناسایی شد که ۳۰۰ درصد نسبت به دوره ۱۰ ساله قبل افزایش یافت.

مالکی با بیان اینکه عزم دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی رفع مشکلات مردم در بخش مسکن است، گفت: مکان‌یابی و شناسایی و بررسی احداث شهرک‌های مسکونی جدید با مشارکت ۵۰ مشاور شهرسازی خبره انجام شده است و راهکار دولت سیزدهم برای رفع بخشی از مشکلات مردم در بخش مسکن، شهرک‌سازی است.

این مقام مسئول ادامه داد: نتایج بررسی مشاوران شهرساز و مسئولان، شناسایی حدود ۱۰۰ نقطه برای شهرک‌سازی بوده است که تاکنون ۶۰ شهرک شناسایی شده به تصویب رسیده و ۱۱ شهرک وارد مرحله آماده‌سازی و ساخت شده‌اند.

به گفته مالکی، این حجم از فعالیت‌های انجام شده حاکی از آن است که برای تامین اراضی نهضت ملی مسکن کارهای کارشناسی به دقت انجام شد و در این بخش به تمامی ظرفیت‌ها و تمامی مواردی که در ساخت مسکن مورد تاکید است، توجه شده است.

وی یادآور شد: سازمان ملی زمین و مسکن موفق شد در اخذ اراضی سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۵۹۰۰ هکتار اراضی را شناسایی کند و سند این اراضی برای تخصیص به تولید مسکن، اخذ شده است. همچنین با تلاش‌های انجام شده ۲۳ هزار هکتار زمین بخشی خصوصی برای ساخت مسکن شناسایی شد.

مالکی توافقات این سازمان را با دیگر دستگاه‌ها و بنیادها از جمله اقدامات دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: توافق خوبی با بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف، دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد و همچنین بخش خصوصی و مردم انجام شده است تا زمین موردنیاز اجرای این طرح تامین شود که بخش عمده‌ای از آن هم اکنون تامین شده و مراحل ساخت واحدها نیز روند مناسبی دارد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از فرایند آماده‌سازی یک هزار و ۵۷۰ پروژه آماده‌سازی نهضت ملی مسکن توسط آن سازمان خبر داد و گفت: هم اکنون این تعداد پروژه در مراحل مختلف از جمله طراحی تا تصویب و کارشناسی قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح  داد: در ۳ سال دولت سیزدهم همچنین ۴۸ هزار پرونده حقوقی اراضی دولتی به نتیجه رسید.

به گفته وی، در طول ۳ سال دولت سیزدهم ۱۵ هزار و ۹۲۱ تعرض از اراضی دولتی رفع شد که میزان رفع این تعرضات از اراضی دولتی معادل ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار بوده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین تکلیف اراضی واگذار شده‌ای که ساخت و ساز در آن‌ها انجام نشده است، گفت: با پیگیری‌های انجام شده در خصوص اراضی دولتی واگذار شده به طرح نهضت ملی مسکن، مالکان ۳ هزار و ۵۲۲ هکتار از اراضی که کار ساخت وساز را شروع نکرده‌اند، اخطار دریافت کردند.

وی همکاری بانک‌ها را در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ مناسب ارزیابی کرد.
مالکی با بیان اینکه ۳۵ همت از طریق مولدسازی توسط سازمان ملی زمین و مسکن در طی دولت سیزدهم تامین شد، از برنامه امسال آن سازمان برای مولدسازی ۹۸ همت در سال جاری خبر داد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره میزان سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری که عواید حاصل از آن برای دهک‌های حمایتی نهضت ملی مسکن صرف خواهد شد، توضیح داد: ۱۲۰ همت پروژه سرمایه‌گذاری شناسایی شده است که طرح‌های برخی از آن‌ها آماده شده و به پروژه‌های اقتصادی تبدیل شده است و در فراخوان‌های جداگانه آمده است. در این پروژه‌ها مشارکت بانک‌ها نیز جدی است و بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها نیز در رویدادی جداگانه معرفی خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا