صنعتیسازی راهکار افزایش عمر مفید ساختمانهاست
شهردار تهران با اشاره به اینکه حرکت به سمت صنعتی سازی مسکن از جمله راهکارهای افزایش عمر مفید ساختمان ها است در عین حال پایین بودن سن بناهای ساختمانی را فاجعه بار قلمداد کرد که به گفته وی سبب هدر رفت سرمایه های ملی می شود.
به گزارش خبرنگار ما، علیرضا زاکانی در جریان یک نشست خبری با رسانه ها در پاسخ به سوال خبرنگار ساختمان آنلاین، مبنی بر اینکه شهرداری تهران چه برنامه ای برای افزایش طول عمر مفید ساختمانها و ابعاد کیفی مسکن دارد گفت: از جمله راهکارهای افزایش عمر مفید ساختمانها حرکت به سمت صنعتی سازی مسکن است چرا که ساخت مسکن به شیوه صنعتی سازی نه تنها سبب افزایش عمر مفید ساختمانها می شود در عین حال به ایمن سازی سازه ها و نیز صرفه جویی در مصرف انرژِی ساختمانها منجر می شود.
تخریب ساختمانها هر سی سال یکبار ،فاجعه بار است
وی با تاکید بر اینکه به دنبال آن هستیم که بر اساس ضوابط و چارچوبهای موجود شرایط را برای افزایش عمر مفید ساختمانها فراهم کنیم تصریح کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده ،میانگین عمر مفید ساختمانها در ایران، حدود سی سال است و این امر به معنای آن است که ما هر سی سال یکبار ساختمانها را تخریب و مجددا آنها را نوسازی می کنیم.
زاکانی با فاجعه بار خواندن رویه مذکور گفت: کوتاه بودن عمر مفید ساختمانها و نیز تخریب آنها پس از سه دهه یک فاجعه بزرگ است که چرا که این رویه در نهایت به هدر رفت سرمایه های ملی منجر می شود. بنابراین برای اصلاح این رویه نادرست لازم است که شرایط استحکام و عمر مفید ساختمانها را افزایش دهیم، به طوری که در نهایت قادر شویم عمر مفید ساختمانها را به 50 یا 70 سال برسانیم.
شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ساختمان آنلاین در خصوص طولانی بودن زمان صدور پروانه ساخت که باعث شده اخیرا یکی از معاونان وزارت راه هم نسبت به آن انتقاد کند نیز توضیح داد: ما سعی کرده ایم که این زمان را کوتاه کنیم به طوری که اگر تا پیش از این زمان صدور پروانه یکسال بود این زمان را هم اکنون بعضا به یک الی دو ماه کاهش داده ایم.
وی در عین حال اذعان داشت: البته بخش هایی از کوتاه کردن مسیر صدور پروانه ساخت از دست ما خارج است اما به هر حال ما سعی کرده ایم که برای تسهیل در شرایط ساخت و ساز برخی از گلوگاه های موجود در مسیر صدور مجوزهای ساخت وساز را رفع کنیم.
رایزنی با نظام مهندسی برای کاهش زمان پروانه ساخت
زاکانی همچنین در واکنش به این موضوع که معاون وزیر راه عنوان کرده است که سازمان نظام مهندسی یکی از سازمانهایی است که نقش مهمی در طولانی شدن زمان صدور مجوزهای ساخت دارد تاکید کرد: معاونت شهرسازی و معماری ،در حال رایزنی با سازمان نظام مهندسی است و این سازمان نیز برای کاهش مسیرهای صدور مجوز ساخت که به آنها ارتباط دارد، اعلام آمادگی کرده واین موضوع در حال رسیدگی است.
وی در ادامه اظهارات خود به بیان توضیحاتی درباره موضوع مسکن پرداخت و گفت: موضوع مسکن یک جنبه رفاه و نیاز پایه برای خانواده و مردم دارد؛ هم نگاه اقتصادی و پیشرانی دارد و بحث خروج از رکود را به خود اختصاص داده است و هم برای عبور از مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال و رونق موضوعات مرتبط با ساخت مسکن و موضوع تأمین مسکن مهم است.
زاکانی با بیان اینکه ما امروز شرایطی را پشت سر می گذاریم که بر اساس آمار در سال ۱۳۹۹ اجاره نشینی از ۱۲ درصد به ۳۸ درصد رسیده است، اظهار کرد: در تهران این آمار ۴۳ درصد بوده و امسال بیش از این است و پس از تهران، شهر کرج با ۴۱ درصد قرار دارد.
در دولت تدبیر و امید تورم ۳۳ درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده است
شهردار تهران با بیان اینکه اجاره سرسام آور بالا رفته و اجاره به آرزو تبدیل شده و خرید مسکن نیز فراتر از آرزو و به نوعی دل نگرانی مردم است، یادآور شد: بدترین وضعیت ما مربوط به دوره دوم آقای روحانی است؛ اگر بخواهیم ادوار گذشته بعد از جنگ را مرور کنیم، در دوره سازندگی با توجه به اینکه تورم سالانه ۲۲ درصد بوده قیمت مسکن ۳.۹ برابر شده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است.
وی همچنین تصریح کرد: این آمار مربوط به سال ۷۰ تا ۷۴ است و در دوره اصلاحات تورم ۱۹ درصد بوده و طی هشت سال قیمت مسکن ۳.۷ برابر رشد کرده و دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی عرضه شده و ۳۱۶ درصد رشد قیمت را از ابتدا تا انتهای دوره شاهد هستیم.
زاکانی با بیان اینکه از ۸۴ تا ۹۱ تعداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تحویل داده شده است، گفت: تورم در این مدت ۲۵ درصد و رشد قیمت چهار برابر بوده و در دولت تدبیر و امید تورم ۳۳ درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده و بدترین ادوار به این دوره اختصاص دارد و ۶۹۰ درصد رشد قیمتی را شاهد بوده ایم، به طوری که در انتهای دوره قیمت هر متر مسکن ۳۰ میلیون تومان بوده است.
شهردار تهران ادامه داد: در دولت اخیر نیز ۷۰ درصد رشد قیمت مسکن داشتیم که علت آن ادامه مسیر گذشته و استمرار رکود است. برای چنین موضوعی مدیریت شهری یک پایه اساسی آن است و باید تصمیم گیری می کردیم که آیا تهران را مثل پیشینیان به ویژه دوره قبلی گران اداره کنیم یا به سمت ارزان کردن ببریم و اینکه نگاه ما این باشد شهر را ارزان و زیست پذیر کنیم که با این شرایط مردم سود ببرند.
زاکانی عنوان کرد: در حوزه مهاجرت استان تهران یکی از مهاجر پذیرترین استانهای کشور است اما این مساله راجع به شهر تهران صدق نمی کند و در واقع شهرستان های تهران مهاجر پذیرند. سیاست گران کردن تعبیری بود که در دهه هفتاد نیز بیان می شد و عنوان می کردند که تهران باید گران شود تا حتی مهاجرت معکوس از تهران صورت گیرد و توجهی به سختی های مردم نداشتند.
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ایجاد رفاه برای مردم برای ما موضوعیت دارد، یادآور شد: مردم در نگاه عناصر انقلابی جایگاه رفیعی دارند و سالار هستند و نمی توان آنها را مورد آزار قرار داد؛ شاید بیشترین چیزی که در سبد خانوار اهمیت دارد مسکن است. این در حالی است که اجاره در سالهای اخیر به شکل سرسام آوری افزایش یافته و مهاجرت معکوس از تهران رقم خورده است. سیاست گران سازی اگر سیاست مطلوبی بود و موفق به اجرای آن شدند فقط باعث شد مردم به شهرستان های اطراف رانده شوند.
وی افزود: طبق آمار کرج، بیشترین مهاجرت را داراست و بیشترین مهاجرت به شهرستان کرج از تهران بوده و نشان می دهد که سیاست گران سازی موفق شده اما ما شکست این سیاست را در پیش گرفته ایم و می خواهیم سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی بسازیم و جبران مافات کنیم.
زاکانی با بیان اینکه تهران ۹۴۰ قطعه است، خاطرنشان کرد: اگر عمر مفید ساختمان ۵۰ سال باشد -با اینکه عمر مفید ۳۰ سال است- عملا باید سالانه حداقل دو درصد از این قطعات نوسازی شوند تا تهران دچار فرسودگی نشود؛ به عبارتی سالانه باید ۲۰ هزار فقره پروانه صادر کنیم تا مسیر نوسازی شهر را دقیق دنبال کنیم. شهردار تهران با اعلام اینکه از سال ۹۱ شاهد سقوط صدور پروانه هستیم و حداقل آن به سال ۱۴۰۰ رسیده است، یادآور شد: ما در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۰ هزار و ۴۰۰ فقره پروانه صادر کنیم و مسیر سقوط شکسته شد.
در دوره قبل مدیریت شهری نه تنها شهر فرسوده شد بلکه به فکر جان مردم هم نبودند
وی بیان کرد: تهران ۴ مخاطره جدی دارد و از جمله آن گسل های فعال و ۱۲ هزار بافت ناپایدار است اما گذشتگان نه تنها بیخیال از زندگی مردم شهر بودند بلکه در این مسأله بیخیال جان مردم بودند و مسیر فرسودگی شهر را دنبال کردند که در سال ۱۴۰۱ توانستیم این مسیر را عوض کنیم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه قبلا مدیران سیاست راندن ضعفا و فقرا و نشاندن طبقه ممتاز در شهر را دنبال می کردند، یادآور شد: عده ای شهر را به سمت فرسودگی بردند، اما ما معتقد به نوسازی و پایدارسازی هستیم تا زمینه خطر آفرینی برای شهر را به حداقل برسانیم.
زاکانی اظهار کرد: سیاست هایی که ایجاد شده باعث شده از دهه ۹۰ شاهد شروع کاهش رشد پروانه ها باشیم که تا سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده و در سال ۱۴۰۱ موفق شدیم یک شرایط جدیدی برای تهران رقم بزنیم و این از جهت ایجاد رفاه برای ساکنین تهران مهم است تهرانی که یک میلیون مسکن کم دارد، در حالی که ۱۶ درصد جمعیت کشور در تهران قرار دارند و باید تاکید جدی در خصوص موضوع ساخت و ساز در تهران داشته باشیم.
وی اضافه کرد: یکی از ابزارهای جدی ما در قرارگاه مسکن، کمیسیون ماده پنج است.
زاکانی با بیان اینکه می توان مبتنی بر کمیسیون ماده پنج شرایط بسیار خوبی را فراهم کرد، گفت: در سیاست گذاری کلان کشور، شورای عالی معماری و شهرسازی مسئولیت تصویب طرح های جامع شهر را دارد و طرح های تفصیلی که در قالب این طرح ها بررسی می شود، در کمیسیون ماده پنج مصوب می شود که در استانها مسئولیت با استانداری و در تهران دبیرخانه در شهرداری و مسئول کمیسیون، شهردار است.
طرح تفصیلی با دخالت های نابجای شورای عالی معماری و شهرسازی، شهر را دچار محدودیت کرده است
شهردار تهران با بیان اینکه یک اتفاق بزرگ سیاسی در شهر ما افتاد، تأکید کرد: وقتی در ابتدای دهه ۹۰ طرح تفصیلی بر مبنای طرح جامع تصویب شد، نیاز نبود در شورای عالی مصوب شود اما در شورا مصوب شد و از وقتی دولت آقای روحانی روی کار آمد هدف گذاری خود را معطوف به کمیسیون ماده پنج و طرح تفصیلی کرد. با نگاه گران سازی شهر تهران و ایجاد مهاجرت معکوس، به طرح تفصیلی قید زدند و دنبال کردند که محدودیت هایی با این قیود ایجاد شود، لذا طرح تفصیلی امروز با دخالت های نابجای شورای عالی معماری و شهرسازی، شهر را به نقطه ای برده که مردم را دچار محدودیت کرده است.
وی افزود: از همان سال ما مصوباتی را در شورای عالی معماری و شهرسازی داشتیم و از همان موقع نامه نگاری هایی صورت گرفت تا به نوعی الزامات شهر با نگاهی جدید منتقل و محدود شود و شرایط به سمتی برود که سیاست گران سازی و فرسوده سازی تهران دنبال نشود.
زاکانی با بیان اینکه در دوره آقای قالیباف هیچ وقت به این اجزا و عناصر تن داده نشد، تصریح کرد: در دوره آقای نجفی نیز به هیچ وجه این موارد را نپذیرفتند اما در دوره آقای حناچی این محدودیت ها را اعلام می کردند و به صورت دو گانه، بخشی از آن را قبول و بخشی دیگر را قبول نکردند و فاجعه ای ایجاد شد که اکنون مردم در موارد اولیه گرفتار شده اند. از تیرماه سال۹۸ این موضوع سیستمی شد و تا قبل از آن سیستمی نبود؛ لذا اگر ۲۵۰ متر را قابل تفکیک ببینیم تا ۷۵۰ متر یک طبقه اضافی، تا هزار و ۲۵۰ متر دو طبقه اضافی مجوز داده می شد.
شهردار تهران با بیان اینکه از سال ۹۸ به بعد ترافیک پشت کمیسیون ماده پنج افزایش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: منطق کاملا معلوم و شفافی وجود دارد و نمی توان به سرنوشت کشور نگاهی ساده لوحانه و ابزاری داشت و با جان مردم بازی کرد.
از کمیسیون ماده پنج یک اهرم تحول درست کردیم
شهردار تهران ادامه داد: ما از کمیسیون ماده پنج یک اهرم تحول درست کردیم و دنبال کردیم که این کمیسیون نسبت به مسیری که انتخاب کرده اسباب تحول تهران شود. مرجع تحول طرح تفصیلی کمیسیون ماده پنج است، مگر اینکه مغایرت جدی با طرح پیدا کند. وقتی صحبت از کمیسیون ماده پنج می کنیم شهردار یک رای دارد که البته رای نافذ است و در کنار آن وزارت راه، نیرو، کشور و مجموعه گردشگری و میراث و محیط زیست در آن حضور دارند.
کمیسیون ماده ۵ یک کمیته ابتدایی دارد که بخش عمده این اعضا در شورای عالی شهرسازی حضور دارند
وی در توضیح بیشتر افزود: کمیسیون ماده ۵ یک کمیته ابتدایی دارد که کار تخصصی قبل از ورود طرح به کمیسیون انجام می شود و بخش عمده این اعضا در شورای عالی شهرسازی حضور دارند.
زاکانی تصریح کرد: پیش از آمدن ما به مدیریت شهری در شورای عالی شهرسازی برای اینکه تهران را دور بزنند قاعده جدیدی گذاشته و قفل جدیدی به شهر زدند و اینها جزو کسانی هستند که متهم هستند که وضع کشور را به این سمت برده اند و باید به کار انها رسیدگی شود در واقع باید نزد افکار عمومی پرونده آنها رسیدگی شود.
زاکانی با بیان اینکه ما با توجه به نوع نگاهی که به کمیسیون ماده پنج داشتیم آن را منشأ تحول در تهران در نظر گرفتیم، خاطرنشان کرد: طرح های موضعی و موضوعی در اولویت کار ما بود و با همین نوع نگاه است که کمیسیون ماده پنج یکی از ادوار موفق خود را پشت سر می گذارد. با فعال شدن دبیرخانه این کمیسیون متقاضیان از ۱۸ ماه در نوبت ماندن برای داشتن امضای طلایی و ممتاز، به جایی رسیده تا در دو ماه با بررسی کارشناسی کار انجام شود.
بین شهرفروشی و بازسازی و بهسازی باید تمیز قائل شد
وی با تأکید بر اینکه خیلی فرق بین شهر فروشی و بازسازی و بهسازی داریم و هریک قواعدی دارند، گفت: اگر تعداد پروانه ها در شهر افزایش پیدا کرد شهر فروشی نیست و راه افتادن چرخه اقتصاد و ایجاد رفاه در جامعه است و اگر کسی با آن مخالفت کند در مخالفت با رفاه کشور به سر می برد.
شهردار تهران با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ ما ۳۴۰ مصوبه داشتیم، تصریح کرد: ۶۶ طرح موضعی است که لیست آن به رسانه ها داده خواهد شد.
زاکانی با بیان اینکه مشکلات بزرگ شهر تهران را که ۱۰ ها سال مردم را زجر داده بود با کمیسیون ماده پنج حل کردیم، ادامه داد: برخی عادت دارند مردم را آزار دهند. ما بافت چیذر، فرحزاد، ده ونک، حصارک، اسلام آباد و محلاتی که مردم سالیان سال رنج می بردند و هیچ کسی به آن توجه نمی کرد و اسم آن تدبیر بود و دست مردم را لای در فشار می دادند و می گفتند ساکت باشید؛ را ساماندهی کردیم.
با وجود شرایط قبل کوچکترین حادثه در شهر صدها کشته و میلیون ها آسیب دیده برجا می گذاشت
وی افزود: با وجود شرایط قبل کوچکترین حادثه در شهر صدها نفر کشته و میلیون ها نفر آسیب دیده به جا می گذاشت؛ برای محله کن ضابطه ای گذاشته بودند که تنها یک درصد از آن شامل ضابطه می شد و مسکن ۹۹ درصد مردم رها شده بود. رویکرد ما در یک کلمه این است که سمت مردم باشیم؛ سمت متخصصینی باشیم که رفاه را برای جامعه رقم می زدند، لذا حرکت ما به سمتی می رفت که طرح های موضوعی اهمیت داشته باشد.
زاکانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که اگر مردم هم طرحی دارند، فارغ از امضای طلایی دنبال شود، گفت: اتفاقا جلوی یکی از مفاسد و مراجع مفسده انگیز را گرفتیم؛ گفتیم هرکسی می تواند درخواستی داشته باشد.
شهردار تهران با اعلام اینکه محله کن ۷۹ هکتار است و ۳۴۰ هکتار کوهسار و ۱۸۰ هکتار باغ خرمالو نیز دارد، گفت: در کن راجع به ۷۹ هکتار مباحثی را مطرح کردیم و ۵ هزار قطعه را بررسی کردیم که با تصمیم کمیسیون برای این ۵ هزار قطعه که شامل ۱۵ هزار خانوار می شود، گشایش ایجاد کردیم.
نفرآباد را مخروبه کرده و فقط افراد دارای رانت سود می بردند
زاکانی ادامه داد: شرایط در نفرآباد طوری بود که سالهای سال برای مردم مشکلاتی ایجاد و آنجا را تبدیل به مخروبه ای کرده بودند که حق ساخت ۳ طبقه بیشتر نداشتند این درحالی بود که کسانی بودند که همان جا با رانت ۷ طبقه ساخته بودند اما ما جلوی این رانت را گرفتیم و امروز شرایط آنجا متفاوت است.
شهردار تهران با بیان در شهرک شهید محلاتی ناظر به فرسودگی آن تصمیم گرفتیم، اضافه کرد: راجع به طرح های موضوعی و موضعی شهر حساس بودیم و اینکه موردی پرونده ایی می آید به کمیسیون هر چه کارگروه فنی اعلام کند ما به ان اعتنا می کنیم. کلید کارگشایی شهر تهران طرح های موضوعی و موضعی است تا بتوانیم یک محله را نجات دهیم.
وی با تاکید بر اینکه خیابان قزوین که روزی گل سرسبد اقتصادی تهران بود، تبدیل به یک محله فرسوده شده بود، بیان کرد: ۲.۹ کیلومتر در دو طرف آن تعییر پهنه داشتیم، به طوری که پهنه S را به M تبدیل کردیم و امکان نوسازی فراهم کردیم.
زاکانی سپس به موضوع خیابان دماوند پرداخت و گفت: برای این خیابان طرح اصلاحی گذاشتم نه برای یک پلاک آن. برای محور فدائیان اسلام اگر ده سال دیگر تصمیم نمی گرفتیم شرایط آن تغییر نمی کرد و تحول آنجا به زودی آغاز و در واقع ساخت وساز در تهران شروع می شود.