اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

پدرخوانده‌های نظام مهندسی اراده حاکمیت را هم بر عهده گرفته‌اند

رییس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه پدرخوانده ها در سازمان نظام مهندسی اراده حاکمیت راهم بر عهده گرفته اند وعده داد با راه اندازی سامانه جامع یکپارچه سازی بساط پدرخوانده ها از سازمان نظام مهندسی جمع می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ساختمان آنلاین، حمزه شکیب در نشست خبری امروز از آغاز به کار سامانه جامع مدیریت یکپارچه سازمان نظام مهندسی ساختمان از ١۵ تیر ماه خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه بساط پدرخوانده‌های نظام مهندسی ساختمان جمع می‌شود و  سرچشمه فساد مسدود خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی بیش از ۶٢٠ هزار عضو دارد و یک سازمان شبکه‌ای  برای ارایه تمام خدمات مهندسی در سراسر کشور محسوب می‌شود. باید توجه داشت که جزو کشورهای در حال توسعه هستیم و حجم ساخت و ساز  در کشور حجم قابل توجه است و چرخه مالی سنگینی در این جریان وجود دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: ٣٠ سال از تاسیس سازمان نظام می‌گذرد و سازمان عملکرد متفاوتی در این سه دهه داشت. از سال ٩٢ که وجهی از سوی مالکان به صورت مستقیم به حساب نظام مهندسی واریز می‌شود، شرایط تغییر کرد و ورود به هیات مدیره‌تا برای افراد صنفی‌ها جذاب شد و شکل سازمان نظام مهندسی تغییر پیدا کرد و از دوره ۶ به بعد نظام مهندسی از آن حالت عادی خارج شد و عملکردها در قالب فعالیت صنفی  بود و نظام مهندسی در اختیار این افراد قرار گرفت. در نهایت عملا توزیع و ارجاع کارها بین مهندسان و اعضا شکل دیگری پیدا کرد.

شکیب گفت: از دوره‌ای برای کنترل این شرایط وزارت راه و شهرسازی ورود و نسبت به رد صلاحیت افراد فاقد شرایط به هیات مدیره‌ها اقدام کرد. هر چند افراد رد صلاحیت شدند اما همچنان در لایه‌های دیگری حضور داشتند و به هیات مدیره‌ها نفوذ کردند. بنابراین این هم راهکار موثری برای حذف این فسادهای موجود در نظام مهندسی نبود. از این رو نسبت به ایجاد و راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت یکپارچه سازمان نظام مهندسی ساختمان برای شفافیت در توزیع و ارجاع کار و خدمات مهندسی اقدام کردیم که با این سامانه هیچ فردی امکان اعمال سلایق فردی برای توزیع کار بین مهندسان و اعضا را ندارد.

وی تاکید کرد: از بیش از ۶٢٠ هزار عضو نظام مهندسی ساختمان، ٣۵٠ هزار عضو پروانه کار دارند و باید در یک توزیع عادلانه ارجاع کار، فعال باشند و کار بگیرند اما در حال حاضر در تهران ٨٠ درصد کارها صرفا به ٣ درصد از مهندسان می رسد و مابقی سهمی در این ارجاع کار‌ها نداشتند. یکی از نقاط مثبت این سامانه توزیع کار عادلانه است که از ١۵ تیرماه در سراسر کشور علمیاتی می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوری با بیان اینکه با این سامانه متمرکز سرچشمه فساد مسدود می‌شود و بساط پدرخوانده‌ها جمع خواهد شد، تاکید کرد:  برای راه‌اندازی این سیستم با مقاومت‌های بسیار زیادی مواجه هستیم و عده‌ای نمی‌خواهند توزیع کار و ارایه خدمات نظام مهندسی شفاف باشد اما پدرخوانده‌های و مافیای نظام مهندسی مقاومت می‌کنند به طوریکه از ٢۵ عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران ٩ نفر که از این پدرخوانده‌ها هستند اجازه برگزاری جلسات را نمی‌دهند و با غیبت برگزاری جلسه را از حد نصاب می‌اندازند. متاسفانه دستگاه نظارتی هم ورود جدی به این موضوع ندارد. این افراد سازمان نظام مهندسی تعطیل کردند و در ادامه اگر این روند ادامه پیدا کند منجر به منحل این مجموعه خواهد شد.

وی گفت: با این روند جدید درآمد میلیاردی این افراد قطع شده و دست آنها از رانت کوتاه می‌شود. اما به راحتی این افراد برای کسانی که جلوی فساد ایستاده‌اند پرونده سازی می‌کنند تا کنترل‌ها را تضعیف کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا