مجله خبریبورس و بازار

بازار اجاره مسکن در تابستان، نبرد سنگین مستاجران و موجران

فقط یک الی دو ماه دیگر به فصل جا به جایی مستاجران مانده و از همین حالا، می توان انتظار داشت که بازار اجاره بهای امسال با سال های دیگر فرق داشته باشد. همین موضوع هم نگرانی خیلی از مستاجران را افزایش داده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از پرشین سازه ، در روزهای پایانی سال گذشته و ابتدای سال ۱۴۰۳ شاهد تکانه های ارزی بسیاری شدیدی بودیم که می تواند به خطرناک شدن وضعیت بازار اجاره در تابستان منجر شود. البته برخی از کارشناسان نسبتاً خوشبین تر می گویند که اگر رشد اقتصادی کشور در محدوده ۳ درصد باشد و اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد که نرخ دلار را بالا ببرد، می توان انتظار داشت که قیمت ها مانند سال گذشته ثابت بمانند و تغییر خاصی در نرخ رشد آن ها به وجود نیاید.

اما متاسفانه از همان ماه اول سال ۱۴۰۳، اتفاقات سیاسی زیادی رخ داد که در نهایت به نوسانات شدید ارز منجر شود. مسکن هم همیشه از نرخ دلار اثرپذیر بوده است. بنابراین نمی توان توقع دیگری جز گرانی های بیشتر داشت.

سال هاست که میزان سرمایه گذاری در مسکن کمتر شده است. در سال جاری احتمالاً این کاهش سرمایه گذاری بیشتر به چشم بیاید و در صورتی که برای مسکن چاره سازی نشود، فشار مضاعفی به مستاجران وارد خواهد شد.

خیلی از مستاجران به وعده های دولت امیدوارند و می گویند که با ورود الباقی واحدهای مسکن و واحدهای نهضت ملی مسکن، احتمال کاهش نرخ اجاره بها وجود دارد. علاوه بر این، دولت وعده داده که مبلغ وام ودیعه مسکن را نیز بیشتر کند.

یکی از کارشناسان مسکن در خصوص شرایط اجاره مسکن توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که نباید انتظار آرامش از این بازار داشت. آمارهای مربوط به این شاخص، سال هاست که وضعیت بحرانی و رشد قیمت ها را نشان می دهد و نزدیک به ۱۰ سال است که اجاره نشینان، یک سال خوب هم نداشته اند.

فردین یزدانی تاکید کرد که در سال های اخیر، افزایش تعداد مستاجران نگران کننده بود و اگر واحدهای نهضت ملی مسکن زودتر تکمیل نشود، شاهد افزایش مستاجران تهرانی و کوچ آن ها به شهرهای اقماری خواهیم بود.

وی تاکید کرد که انتشار آمارها و اطلاعات می تواند به بهبود وضعیت کمک کند. در حال حاضر گفته می شود که نزدیک به ۶ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد و حتی در صورتی که این آمار دقیق و درست نباشد، باز هم به حقیقت نزدیک است.
اجاره بها سال هاست که مسیر خود را طی می کند و حتی گاهی مواقع از نرخ رشد قیمت مسکن نیز پیشی می گیرد. یزدانی پیش بینی کرد که تورم اجاره بهای مسکن امسال هم از دیگر کالاهای مصرفی بیشتر باشد و بخش بزرگی از سبد مصرف خانوار را به خود اختصاص دهد. این موضوع برای کسانی که درآمد چندانی ندارند، پیش بینی چندان خوشایندی نیست اما به نظر نمی آید که دور از واقعیت باشد.

این کارشناس مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که با ورود مسکن مهر و چند صد واحد از نهضت ملی مسکن، مشکل اجاره بها حل نمی شود. به جز ساخت سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی، هیچ طرح و برنامه ی دیگری نمی تواند به بهبود وضعیت مسکن کمک کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان کرد: این مسائل توسط بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن نیز تایید شده است. دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن اعلام کرده که با وجود قیمت های کنونی بازار، نمی توان انتظار داشت که اجاره بها همسو با تورم نباشد و روزهای آرامی را سپری کند.

فرشید پورحاجت نیز تاکید کرد که با اقدامات کوتاه مدت نمی توان بازار را آرام کرد. تا زمانی که تولید مسکن بیشتر نشود، وضعیت همینگونه خواهد بود. آمارها نشان می دهد که صدور پروانه ساختمانی در نقاط مختلف کشور کاهش پیدا کرده و این موضوع، عرضه مسکن را نیز کمتر می کند.

در تابستان امسال، احتمالاً رویارویی سنگینی میان موجران و مستاجران رخ دهد. تورم عمومی بر تمام کالاها اثر گذاشته و موجران چاره ای جز گران کردن کرایه ها ندارند. از سوی دیگر، مستاجران نیز درگیر همان گرانی ها هستند و علاوه بر این، ناچارند هزینه های اجاره نشینی را نیز پرداخت کنند. بنابراین تقابل این دو طیف، بیشتر به ضرر مستاجران خواهد بود و آن ها را تحت فشار می گذارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا