مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

استان تهران، پیشگام در طرح نوسازی بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استان تهران با تحقق ۸۷ درصدی برنامه پیش بینی شده، استان پیشرو در طرح نوسازی بافت فرسوده در کشور است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، «محمد آیینی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: سهمیه دو سال نخست طرح نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور ۳۲۵ هزار واحد است که تاکنون ۱۷۹ هزار و ۵۰۱ واحد مسکونی در دست نوسازی است که به معنای تحقق ۵۵ درصدی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در این بین، استان تهران با مجموع ۴۳ هزار و ۷۷۷ واحد مسکونی در دست نوسازی در مجموع ۵۰ هزار و ۵۵۴ سهمیه دو سال نخست، ۸۷ درصد از برنامه را محقق کرده است و از این نظر در رتبه نخست در بین استان‌های کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از آن استان یزد با تحقق ۸۵ درصدی، خراسان رضوی با تحقق ۷۹ درصدی، سمنان با تحقق ۶۹ درصدی و قم با تحقق ۶۸ درصدی، در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند.

آیینی بیان‌داشت: همچنین شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان و اردبیل، پنج شهر برتر امسال از این نظر بوده‌اند.

وی اظهار داشت: یکی از موانع اصلی در شهرهایی که عقب‌افتادگی در این طرح دارند، موضوع بافت‌های تاریخی است، در این زمینه مقرر شد وزارت میراث فرهنگی با هماهنگی استان‌ها نسبت به تدارک و تهیه بسته تشویقی ویژه اقدام کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال گفت: از ۱۹ بند بسته تشویقی، دست‌کم ۱۵ بند آن در بافت‌های تاریخی قابلیت اجرایی داشت.

برنامه‌های آتی بازآفرینی شهری

وی درباره سایر برنامه‌های شرکت بازآفرینی شهری، افزود: این شرکت از آمادگی لازم برای اجرا و بسترسازی مواردی که در این راستا در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده، برخوردار است.

آیینی اظهار داشت: جهاد سند دار کردن در حاشیه‌نشینی، سند دار کردن املاک تصرفی، کاهش سود تسهیلات مربوطه، کاهش هزینه بیمه، تضمین سرمایه‌گذاری در این محدوده‌ها، اجرای ۱۰۰ درصدی مشوق‌ها با کمک رسانه‌ها و دستگاه‌های نظارتی، تدوین بسته تشویقی برای بافت‌های تاریخی و جلب حضور حلقه‌های میانی به‌منظور آموزش و تشکیل حلقه‌ها و انجام ارتباط چهره به چهره با مردم این مناطق، از جمله این اقدامات است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: سال گذشته با برگزاری «رویداد بم»، سفیران بم متشکل از افرادی که در زمان وقوع زلزله بم در این شهر حضور داشتند با مراجعه به ۱۰۱ شهر کشور، بیش از ۱۷۰ همایش توجیهی در این زمینه و اهمیت مساله برگزار کردند

وی تصریح کرد: ‌موضوع مهم دیگری که نباید در کنار رشد کمی واحدهای در دست نوسازی به آن توجه داشت، کیفیت ساخت و لزوم رعایت مقررات ملی ساختمان در آنهاست.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران معتقد است: توسعه کشور از مسیر نوسازی واحدهای فرسوده می‌گذرد، زیرا ظرفیت، زیرساخت و روساخت لازم در آنها وجود دارد.

راهبرد به کار گرفته شده در شرکت بازآفرینی شهری ایران متناسب با سیاست‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی ایجاد بسته‌های تشویقی برای این کار و یکی از جامع‌ترین مشوق ها در قالب مصوبه ۱۹ بندی اسفندماه سال ۱۴۰۱ به همه استان‌های ابلاغ شده و ملاک کار نوسازی در بافت‌های فرسوده است.

متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توانند همانند نهضت ملی مسکن از تسهیلات نوسازی استفاده کنند. در بخش غیرحمایتی میزان و سقف تسهیلات در نظر گرفته شده ۴۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله در تهران تعیین شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا