بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

آمارسازی دولت در حوزه مسکن منطبق با واقعیت نیست

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین  طی روزهای اخیر وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تا مرداد ماه به ۲ میلیون واحد می‌رسد، گفت: اکنون عملیات اجرایی یک میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده که در مراحل مختلف از جمله فوندانسیون تا نازک کاری است.

 

وی همچنین خاطرنشان ساخت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن یکی از موضوعات مهم دولت سیزدهم است که در اجرای آن تعیین تکلیف زمین‌ها برای اجرای طرح حائز اهمیت است و مدیران کل راه و شهرسازی باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

اعلام این آمار از سوی وزیر راه و شهرسازی با واکنش برخی از کارشناسان حوزه مسکن مواجه شده است.

ایرج نادر زاده –کارشناس و عضو هیات علمی دانشگاه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  اظهار داشت: دولت برای اینکه از عملکرد خود در حوزه مسکن و وعده هایی که داده دفاع کند به سوی آمارسازی در طرح نهضت ملی مسکن روی آورده است و این مساله سبب سلب اعتماد عمومی مردم به اظهارات مسوولان خواهد شد.

وی خاطر نشان ساخت: وقتی دولت وعده های غیر عملی در حوزه مسکن طرح می کند و به دور از امکان سنجی و واقع گرایی وعده می دهد که سالیانه یک میلیون واحد مسکونی می سازد ،بنابراین ناچار می شود برای توجیه کارآمدی خود متوسل به آمارسازی می شود.

نادرزاده با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که عملیات اجرایی یک میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است تاکید کرد: این در حالی است که نیمی از این آمارها مربوط به دولت قبل است ،اما ایشان تمام آنها را در حیطه طرح نهضت ملی مسکن محاسبه کرده است.

وی گفت: مسکن از جمله مقوله هایی است که ساخت و تولید آن زمانبر است و اگر چه در کشورهای پیشرفته با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها واحدهای مسکونی بیشماری در قالب انبوه سازی در زمان کوتاهی ساخته می شود اما در کشور ما نه به لحاظ منابع مالی و نه به لحاظ تکنولوژی چنین امکانی وجود ندارد .

نادرزاده با بیان اینکه متاسفانه مسوولان در حوزه مسکن بیشتر مردم را سرکار می گذارند تصریح کرد: موضوع مسکن صرفا خانه سازی نیست و ساخت بهترین واحدها در مناطق فاقد امکانات زیربنایی و روبنایی صرفا دور ریز سرمایه ها است.

وی با اشاره به اینکه با گزارش دهی و ارایه آمارهای غیرواقعی مشکل مسکن حل نمی شود گفت: بهتر است وزیر راه و شهرسازی به جای اینکه آمار مربوط به دولت قبل را ضمیمه کارنامه خود کند به صورت شفاف و صادقانه عمکلرد خود را در حوزه مسکن بازگو کند.

نادرزاده همچنین در بخش دیگری از اظهارت خود به انتقاد از عدم حضور ریاست جمهوری در جلسات شورای عالی مسکن پرداخت و اظهار کرد: از یک طرف دولت وعده بزرگ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال را ارایه می دهد اما از سوی دیگر رییس جمهوری در جلسات شورای عالی مسکن حضور نمی یابد تا در جریان روند پیشرفت پروژه طرح نهضت ملی مسکن قرار گیرد.

نادر زاده به محاسن حضور ریاست جمهوری در شورای عالی مسکن اشاره کرد و گفت: حضور ایشان در این جلسات قطعا نقش تسریع کننده خواهد داشت چرا که ارایه گزارش هفتگی درباره پیشرفت این پروژه و تبیین ماهیانه مشکلات سبب خواهد شد که رییس جمهوری به صورت مستقیم در جریان مشکلات قرار گیرند و نسبت به رفع فوری آنها دستور صادر کنند.

وی افزود: موضوع مسکن به یک وضعیت بحرانی رسیده است و دولت های مختلف با وعده های مختلف و با طرح هایی که اسامی خوش و آب رنگی به یدک می کشند در صدد حل مشکل مسکن برآمده اند اما در عمل بی برنامه گی ها سبب شده است که هیچ نتیجه ای حاصل نشود.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا