مجله خبریبورس و بازار

اعلام شرط ممنوع‌المعامله شدن خانه‌های خالی

طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، با عدم پرداخت مالیات قطعی توسط مالکان، خانه‌های خالی ممنوع‌المعامله می‌شوند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از خبرآنلاین، مالیات بر خانه‌های خالی در دولت سیزدهم از سوی سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت تا نسبت به مطالبه مالیات از مالکان این واحدها که پیش از این از پرداخت آن طفره می‌رفتند، اقدام شود.

مالیات ستانی از خانه‌های خالی در کلیات قانون اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (اعمال مالیات بر خانه‌های خالی) در تیرماه سال ۱۳۹۹ تصویب شده است تا از این طریق مالکان نسبت به پرداخت مالیات مکلف شوند.

بر اساس گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، واحدهای مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شوند و باید نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. ضمن اینکه ضرایب مالیاتی در این قانون برای خانه‌های خالی تعیین شده است تا از این طریق تکلیف مالکان نسبت به پرداخت مالیات خانه‌های خالی مشخص شود.

طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، فقط اطلاعاتی که از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، ملاک عمل برای مطالبه واحدهای مسکونی خالی است و با عدم پرداخت مالیات قطعی توسط مالکان، خانه‌های خالی ممنوع‌المعامله می‌شوند. فشار برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی برای تنظیم‌گری در بازار مسکن و جلوگیری از گرانی و احتکار مسکن است؛ دولت برای نخستین بار به صورت سیستماتیک از مسیر سامانه ملی املاک و اسکان توانست به‌طور هوشمند خانه‌های خالی را شناسایی کند و هشدارهای لازم را به صاحبان آن‌ها بدهد.

با توجه به آمار وزارت راه و شهرسازی؛ آمار کلی خانه‌های خالی در کل کشور ۵۶۰ هزار خانه است که شناسایی شده و هشدارهای لازم به صاحبان آنها داده شده است؛ در راستای همین پیگیری‌ها بیش از ۱۸۲ هزار مورد از این واحدهای خالی به بازار مسکن عرضه و بیش از ۱۲۰ واحد نیز بر اساس اولویت دانه درشت‌ها برای نخستین‌بار به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند.

در همین حال در روزهای اخیر سازمان امور مالیاتی با صدور اطلاعیه‌ای، وضعیت اعتراض مالکان به مالیات خانه‌های خالی که در درگاه این سازمان ثبت شده بود را مشخص کرد؛ بر این اساس در صورت پذیرش واحدهای مسکونی اعلام شده به عنوان واحد مسکونی خالی، مالکان واحدهای مشمول بایستی نسبت به پرداخت مالیات تعیین شده اقدام کنند و در صورت عدم پذیرش واحدهای مسکونی اعلام شده، به عنوان واحد مسکونی خالی، ابتدا به سامانه ملی املاک و اسکان کشور مراجعه و اقدام به خود اظهاری و ویرایش اطلاعات مربوط به املاک شناسایی شده به عنوان واحد مسکونی خالی نمایند و در گام دوم پس از دریافت پیامک برگ مطالبه مالیاتی برای واحدهای خالی مشمول، اعتراض خود را نسبت به مالیات تعیین شده از طریق «درگاه» ثبت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا