طرح تشویقی ساخت پارکینگ در تهران
سیدجعفر تشکری هاشمی در گفت وگو با خبرنگار ساختمان آنلاین ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت:علی رغم تحولات جمعیتی طی چند سال اخیر در پایتخت، و افزایش تعداد خودروها،متاسفانه نسبت به مساله تامین پارکینگ بی توجهی شده و همیشه به این موضوع به عنوان یک امر ثانویه نگریسته شده است.
وی افزود: ماحصل این نوع نگرش، تولید انبوهی از ساختمانها بدون تامین فضای پارک و احداث پارکینگ در شهر تهران بوده است.در همین حال تغییر کاربری های مسکونی به تجاری و اداری بدون تامین پارکینگ سبب تشدید بحران این معضل شده است.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات طرح جامع ترافیک و گزارشهای متعدد، آمار کسری پارکینگ 450 هزار فقره است گفت: اخیرا در گزارشی گفته شده یک میلیون کمبود جای پارک در تهران داریم و هر چند که ممکن است این اعداد و ارقام قابل اعتماد نباشند اما آنچه که مسلم است کسری پارکینگ در تهران قطعی است و باید برای رفع این معضل تمهیداتی در نظر گرفته شود.
تشکری هاشمی ادامه داد: بر این اساس در حال طراحی مدلی در شورای شهر هستیم که جذب سرمایه گذار و مشارکت بخش خصوصی در امر ساختپارکینگ عملیاتی شود و با این رویکرد در بخش های مختلف مرتبط در شهرداری تهران مثل شهرسازی و ترافیک جلساتی متعددی را برگزار کرده ایم و همزمان با جمع آوری اطلاعات لازم و کمک از کارشناسان و متخصصان نسبت به تدوین این طرح اقدام می کنیم.
وی درباره جزییات طرح تامین پارکینگ در پایتخت گفت: چگونگی ساماندهی وتامین پارکینگ پارکهای حاشیه ای و سطوح زیر معابر و راهکارهای احداث پارکینگ های مکانیزه در انواع مختلف از جمله مواردی است که در این طرح مورد بررسی قرارمی گیرد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که ساخت پارکینگ همانند آپارتمان سازی شود و برای سازندگان صرفه اقتصادی داشته باشد و همانطور که سازنده برج سازی و ساختمان سازی می کند، نسبت به ساخت پارکینگ نیز اقدام کند.
وی تصریح کرد: باید بتوانیم پارکینگ داری را به یک فعالیت اقتصادی تبدیل کنیم تا سرمایه گذار با رغبت به این عرصه ورود پیدا کند و در نتیجه آن مشکلات پارک در معابر شهری که امروز به مهمترین معضل شهر ما تبدیل شده است را حل کنیم.
تشکری هاشمی اذعان داشت: در حال حاضر کسری پارکنیگ سبب شده که بسیاری از خودروها به دنبال تامین پارکینگ در معابر شهری سرگردان باشند و توقف برای جست و جوی پارک اختلال زیادی در رفت و آمد شهروندان ایجاد کرده و در برخی از موارد معدود، جست و جوی پارکینگ نزاع و کشمکش شهروندان را در بر دارد.
وی ادامه داد: پارکنیگ های مکانیزه که قبلا ساخته شده است اگر چه دارای کارایی بوده اند اما در ساخت آنها از ایجاد ظرفیت انبوه غفلت شده است و در برخی از موارد به دلیل عدم نگهداشت صحیح ،کارایی این پارکینگها از بین رفته است.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد:ما باید در بحث توسعه پارکینگ مکانیزه به سمت و سویی حرکت کنیم که این امر دارای توجیه اقتصادی و جاذبه های سرمایه گذاری باشد چرا که شهرداری نمی تواند نسبت به ساخت چند صد هزار پارکینگ اقدام کند.|