بورس و بازارمجله خبری

پلمب بنگاه‌های املاک در صورت عدم رعایت سقف افزایش اجاره‌بها

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: بنگاه های املاک در صورت رعایت نکردن سقف افزایش اجاره بها پلمب خواهند شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اخبار ساختمان، سه قانون جهش تولید مسکن، قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن اجاره بها و قانون نظام ثبت اموال غیر منقول، الزام به اجرا دارند، در این قوانین افراد ملزم به ثبت قراردادها در سامانه هستند زیرا در غیر این صورت تسهیلاتی از جمله وام ودیعه مسکن و برخی خدمات انجام نخواهد شد، همچنین تعیین سقف اجاره بها از دیگر الزاماتی است که با تصویب این قوانین در دولت سیزدهم قابلیت اجرا پیدا کرده است و عدم فعالیت بنگاه های متخلف و ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن های حمایتی از جمله ویژگی های است که با تصویب این قوانین اجرایی شد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در نشست سخنگوی دولت (که روز دوشنبه چهار تیرماه) با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، در خصوص تعیین سقف اجاره بهای مسکن گفت: با توجه به مصوباتی که در شورایعالی مسکن داشتیم و رایزنی هایی که با استان ها صورت گرفته، سقف افزایش اجاره بها نهایی شده است و به استان ها ابلاغ شده است و امیدواریم این قانون بتواند وضعیت بازار را بهبود بخشد.

محمدعلی منصوری، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار اخبار ساختمان گفت: در حال حاضر بیش از 12 هزار واحدهای صنفی فعال مشاور املاک در کلانشهر مشهد در حال فعالیت هستند که در یک سال اخیر با بازرسی ها و بررسی هایی که در این بخش صورت گرفته است حدود هزار واحد به صورت فاقد مجوز در حال فعالیت بوده اند.

وی ادامه داد: طی تقریبا یک سال اخیر 2606 مورد بازرسی از بنگاه های املاک فعال در کلانشهر مشهد صورت گرفته است و همانطور که اشاره شد حدود هزار واحد به صورت غیرمجاز در حال فعالیت بودند که با آنها مطابق قانون برخورد صورت گرفته است و مجموعا یک میلیارد و 600 میلیون تومان جریمه اخذ شده است.

منصوری همچنین گفت: بر اساس قانون، مشاوران املاک فاقد پروانه فعالیت مکلف هستند تا با بارگذاری مدارک خود در درگاه ملی مجوزها نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام کنند و چنانچه مدارک آنها کامل باشد صدور مجوزها طی ۱۰ روز انجام خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره سقف افزایش اجاره بها در کلانشهر مشهد گفت: بر اساس مصوبات هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن و ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، وزارت راه و شهرسازی مکلف به تعیین سقف اجاره بها شده است. بر همین اساس و بر پایه ابلاغ سرپرست ریاست جمهوری، حداکثر سقف اجاره بها در ۳۱ استان کشور تعیین شد که ۲۵ درصد است و برای کلانشهر مشهد نیز سقف افزایش اجاره بها 25 درصد تعیین شده است.

با بیان اینکه بنگاه های املاک در صورت رعایت نکردن سقف افزایش اجاره بها پلمب خواهند شد، تصریح کرد: تمهیدات مختلفی اندیشیده شده است تا سقف اجاره بها در شهر مشهد مطابق قانون اجرا شود، مهم ترین اقدام و ابزار کنترلی که برای این موضوع در نظر گرفته شده است سامانه اجاره بهای واحدهای مسکونی است که مبلغ اجاره بها به صورت سیستمی در آن کنترل می شود و در خارج از سامانه نیز چنانچه این سقف از سوی بنگاه ها رعایت نشود مطابق دستورالعمل مستاجران می توانند شکایت کنند و در صورت تایید تخلف از مشاوران املاک نسبت به اخذ جریمه و پلمب بنگاه ها اقدام خواهد شد.

در پایان گفت: تاکنون بیش از 300 واحد صنفی به دلیل تخلفات مختلف و همچنین عدم رعایت سقف اجاره بها جریمه و یا پلمب شده اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا