مجله خبریراه و شهرسازی

سامانه جامع مدیریت یکپارچه ساختمان ۱۵ تیرماه راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت یکپارچه ساختمان نظام مهندسی ساختمان به‌منظور شفافیت بیشتر و جلوگیری از رانت و فساد در این حوزه از پانزدهم تیرماه خبر داد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، «حمزه شکیب» امروز (شنبه) در نشست خبری در خصوص ضرورت راه‌اندازی این سامانه افزود: تعدد سامانه ها در سطح استان و کشور و سردرگمی متقاضیان، پیچیدگی و زمانبر شدن، عدم امکان فعالیت طراحی در استان‌های مختلف به دلیل عدم یکپارچگی و لینک بودن اطلاعات سامانه‌های استانی و عدم اطلاع از تعداد مهندسان عضو و فعال واقعی در سطح استان‌ها، از جمله دلایلی بود که ما را بر آن داشت نسبت به طراحی و راه‌اندازی این سامانه اقدام کنیم.

وی گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی مهندسان عضو سازمان، ایجاد وحدت رویه در انجام فرآیندها، الکترونیکی کردن فرآیندهای سازمان و بایگانی الکترونیکی اسناد و اوراق سنواتی، از جمله اهداف راه‌اندازی این سامانه است.

شکیب اظهارداشت: اکنون مقاومت‌هایی در برخی استان‌ها از جمله تهران، البرز و مازندران بر سر راه‌اندازی این سامانه وجود دارد که به‌طور مشخص از سوی افرادی است که تاکنون پروژه‌های مختلفی می‌گرفتند و درآمدهای میلیاردی داشتند.

وی تصریح‌کرد: در سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها به ویژه سه استان یاد شده، فساد آنقدر ریشه دوانده که این افراد حتی اراده حاکمیت را در اختیار گرفته‌اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه‌داد: فقط در استان تهران ۸۰ درصد کارها و پروژه‌ها حداکثر به سه نفر می‌رسید، اما با راه‌اندازی این سامانه دیگر چنین مواردی را شاهد نخواهیم بود.

وی بیان‌داشت: اکنون ۵۰ روز است که هیچ جلسه‌ای در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار نشده، زیرا از ۲۵ عضو این استان ۹ نفر که از بیرون هم حمایت می‌شوند با عدم حضور در جلسه، آن را از رسمیت می‌اندازند و آن را به تعطیلی کشانده‌اند.

شکیب خاطرنشان‌کرد: این سامانه را تا پایان شهریورماه در همه استان‌ها راه‌اندازی خواهیم کرد و به همین دلیل و شفافیتی که ایجاد می‌کند، اکنون مافیاها و پدرخوانده‌های استان‌ها به صورت هماهنگ در تلاشند تا از راه‌اندازی آن جلوگیری کنند.

وی گفت: هدف ما ارائه خدمات مطلوب است و راه‌اندازی چنین سامانه‌ای ضمن ایجاد شفافیت، موجب رضایتمندی اعضا می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اضافه کرد: این سازمان بیش از ۶۲۰ هزار عضو دارد که ۳۵۰ هزار نفر از اعضا پروانه فعالیت داشته و بقیه نیز در حال اخذ پروانه هستند. مطابق آخرین آمارها ۵۷۰ هزار نفر از اعضا تاکنون به عضویت این سامانه درآمده‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: زیرسامانه‌های عضویت، آموزش، شورای انتظامی، خدمات مهندسی (خدمات نظارت، طراحی، اجرا، ازمایشگاهی، ژئوتکنیک، گاز و رفاهی) در این سامانه تعریف شده است.

شکیب تصریح‌کرد: این سامانه در اختیار هیچ یک از سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها، همچنین وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی نیست و سرورهای ان از امنیت کافی برخوردارند.

بیمه مهندسان

وی به بیمه مهندسان اشاره کرد و بیان‌داشت: در این زمینه در سال‌های گذشته اتفاق خاصی را شاهد نبودیم، تا اینکه در دوره نهم پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و آذرماه ۱۴۰۲ در قالب برنامه هفتم توسعه این بیمه تصویب و توسط شورای نگهبان نیز مصوب شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: در این زمینه پیشنهاد این سازمان تعرفه ۳۵ درصدی بود، اما وزارت راه و شهرسازی با تعرفه ۲۷ درصدی موافقت کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا