دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

انتقاد از بی توجهی به اجرای مباحث 22گانه مقررات ملی ساختمان

مهدی پیرهادی در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  اظهارداشت:متاسفانه یکی از مشکلاتی که از چند دهه گذشته در شهر تهران وجود داشته ، عدم توجه جدی به مباحث 22گانه مقررات ملی ساختمان است و البته غفلت از این امر مهم در برخی از شهرها بیشتر و در بعضی کمتر است.

وی بر تبعات قانونی بی توجهی به رعایت مقررات مذکور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه رعایت مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان الزام قانونی دارد بنابراین اگر از طرف شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان در اجرای این مباحث کوتاهی صورت گیرد این امر به معنای ترک فعل محسوب می شود.

عضو شورای شهر تهران اظهارداشت: چنانچه در زمان بهره برداری ساختمان حادثه ای رخ دهد ، وزارت راه ،شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان ارکان اصلی ساخت وساز باید پاسخگو باشند و اگر شکایتی صورت گیرد ، احکام قضایی متناسب با ترک فعل صادر خواهد شد.

پیرهادی بر لزوم مداخله سازمانهای مردم نهاد به منظور ایجاد مطالبه گری بین مردم برای رعایت قوانین و مقررات 22 گانه ساختمان اشاره کرد و افزود: سازمان های مردم نهاد باید نسبت به عدم رعایت مقررات ملی ساختمان واکنش نشان دهند و حتی پیشنهاد می شود که آنها برای پیگیری این امر با قوه قضاییه وارد تعامل شوند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در یک مقطعی نسبت به گزارشهای گروه های مردم نهاد با محوریت حقوق عامه و حفظ جان شهروندان حساسیت و اهتمام ویژه داشت و بنابراین گروه های مردم نهاد می توانند از این ظرفیت استفاده کنند و با ارایه گزارشهای مربوط به عدم رعایت مقررات ملی ساختمان به معاونت مذکور،مانع از مغفول ماندن رعایت مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان شوند.

وی همچنین مکاتبه شورای شهر با شهردار تهران و معاون ایشان برای رعایت مقررات ساخت وساز را یادآور شد و توضیح داد: در محتوای این نامه از شهرداری تهران درخواست شده که نسبت به رعایت قوانین ساخت وساز اهتمام ویژه ای صورت گیرد و از هرگونه کوتاهی در این زمینه پرهیز شود..

عضو شورای شهر تهران بر نقش سازمان نظام مهندسی به عنوان یکی از ارکان ساخت وساز در اجرای مقررات ملی ساختمان تاکید کرد و گفت: جامعه مهندسی به عنوان متخصصان حوزه ساخت باید حساسیت بیشتری نسبت به اجرای قوانین ساخت داشته باشند و این سازمان باید نقش محوری در این زمینه داشته باشد و در رعایت مقررات ملی ساختمان اهتمام پیشگام باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا