بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

کلاف سردرگم «نهضت ملی مسکن»

به گزارش ساختمان آنلاین: اگرچه وزارت راه‌وشهرسازی همچنان بر ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با متری ۵/۴ میلیون تومان اصرار دارد اما بعضا زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال افزایش رقم قراردادها به گوش می‌رسد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های نهضت ملی مسکن با مسکن مهر، در نحوه محاسبه هزینه ساخت آن است؛ در مسکن مهر همه چیز از قبل مشخص بود و با نرخ ثابتی پیمانکاران موظف به تکمیل واحدهای ساخته شده بودند. اما در نهضت ملی مسکن به دلیل تورمی که در بخش ساخت و ساز و همچنین نهاده‌های ساختمانی وجود دارد، قرار نیست با نرخ ثابتی این پروژه‌ها به اتمام برسد بلکه قراردادها به نحوی است که بر اساس تعدیل‌های سه ماهه سازمان برنامه و بودجه، در پایان دوره ساخت، به رقم اولیه قرارداد اضافه می‌شود.

تناقض میان آمار و ارقام

در حال حاضر هزینه هر متر مربع ساخت و ساز بدون در نظر گرفتن تعدیل‌های اعلامی سازمان برنامه و بودجه، ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. هر چند که علیرضا جعفری معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، رقم قراردادهای نهضت ملی مسکن را بر اساس نرخ تعدیل سه ماهه سوم ۱۴۰۰، متری ۶ میلیون تومان عنوان می‌کند.

با این حال تشکل‌های فنی مهندسی نسبت به نرخ‌های تعدیل اعلامی سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه سوم و چهارم ۱۴۰۰، انتقاد دارند و آن را در مواردی که افزایشی بوده، در مقایسه با نرخ تورم و افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، عملا منفی می‌دانند و در مواردی هم عملا نرخ تعدیل‌های جدید را کاهشی عنوان می‌کنند.

این در حالی است که گفته می‌شود ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های مسکن را زمین تشکیل می‌دهد که با حذف قیمت زمین در نهضت ملی مسکن و محاسبه آن به صورت اجاره ۹۹‌ساله که در عمل، به معنی رایگان بودن زمین است، بخش مهمی از هزینه‌های ساخت و ساز کسر می‌شود.

درخواست افزایش وام نهضت ملی مسکن در پی تورم نهاده‌های ساختمانی

به تازگی رستم قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به تورم موجود در نهاده‌های ساختمانی اعلام کرد از شورای پول و اعتبار درخواست کرده‌ایم تا با افزایش تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۴۵۰ به ۷۰۰ میلیون تومان در تهران، موافقت کند.

به گفته رستم قاسمی، در نهضت ملی مسکن برای واحد ۱۰۰ متری با احتساب هزینه تمام‌شده ساخت هر متر ۵/۴ میلیون تومان، درخواست وام ۴۵۰ میلیون تومانی کرده بودیم که با آن موافقت شد اما با تورمی که در نهاده‌های ساختمانی پیش آمده، هزینه ساخت هر متر افزایش یافته است.

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین می‌گوید بر اساس اعلام دیوان محاسبات کشور، کمتر از ۵/۸ درصد برنامه طرح اقدام ملی مسکن که در دولت یازدهم پایه‌گذاری شد، به مرحله اجرا و پیشرفت فیزیکی رسید؛ از سوی دیگر وزارت راه‌وشهرسازی از آغاز به ساخت حدود یک و نیم میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم خبر داده که به معنای این است که بخش اعظم قراردادهای ساخت مسکن، در این دولت و با همان متری ۵/۴ میلیون تومان با انبوه‌سازان یا دیگر سازندگان به امضا رسیده است. هر چند که برخی از سازندگان مسکن این ارقام را نپذیرفته‌اند اما بخش مهمی از انبوه‌سازان، با محاسبات سازمان برنامه و بودجه همراهی کرده‌اند. این در حالی است که تاکنون معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی از اعلام هزینه نهایی تمام‌شده واحدهای نهضت ملی مسکن طفره رفته و آن را به اتمام پروژه موکول کرده است.

هزینه تمام‌شده به موارد %

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا