بورس و بازارمجله خبری

کاهش فاصله زمانی تاثیرپذیری قیمت مسکن از نرخ پایتخت

فرید قدیری کارشناس حوزه مسکن در این مورد به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: این که بازار مسکن در شهرهای کلیدی کشور، به‌خصوص در شهرهای بزرگ از قیمت بازار در تهران تبعیت می‌کند، نکته مهمی است. در گذشته و تا قبل از جهش اخیر که از سال 97 آغاز و تا اواسط سال جاری ادامه داشت، تاخیر زمانی تحولات مسکن سایر شهرها نسبت به تهران، معمولا بیش از دو فصل بود اما در این دوره تحولات نشان دادند که حتی در فاصله کمتر از یک فصل، اتفاقی که در شهر تهران می‌افتد را می‌توان در شهرهای دیگر دید.

وی ادامه داد: علت این موضوع هم مشخص است؛ آن چیزی که باعث التهاب بازار، جهش قیمتی مسکن و سفته‌بازی ملکی در شهر تهران شد، عوامل بیرونی بودند که تاثیر خود را بر روی بازار مسکن در دیگر شهرها نیز گذاشتند. همان‌طور که در دوره جهش این اثرگذاری را در مدت بسیار کوتاهی شاهد بودیم، در این دوره که فاز پساجهش مسکن است نیز آنچه در شهر تهران به عنوان ریزش قیمت‌ها می‌بینیم را در بقیه شهرها هم می‌توان مشاهده کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا میانگین قیمتی از مسکن در شهرهای دیگر وجود دارد، گفت: آخرین آماری که در این زمینه وجود دارد مربوط به فصل تابستان است که توسط مرکز آمار منتشر شده است. بر اساس این آمار، میانگین هر متر مسکن در کشور، هفت میلیون و 100 هزار تومان است اما تحقیقات میدانی که در این زمینه صورت گرفته، مشخص شده آماری که واسطه‌های بازار مسکن، مشاورین املاک، روسای اتحادیه‌های املاک در خیلی از شهرهای بزرگ اعلام می‌کنند، فراگیری ندارد؛ علت آن هم این است که آن‌ها نیز به آمار کل شهر دسترسی ندارند اما همین آمارهای موجود، حتما نمایندگی وضعیت حاکم بر کل شهر را بر عهده دارد. تحقیقات میدانی از کاهش 10 درصدی قیمت مسکن در خیلی از شهرهای بزرگ حکایت دارند.

قدیری در ادامه با اشاره به مقاومت مشاوران املاک شهر تهران در مواجهه با اذعان به کاهش قیمت، می‌گوید: شاید برخی از آن‌ها این کاهش قیمت را احساس نکرده‌اند یا شاید تلاشی می‌شود تا قیمت‌ها کاهش پیدا نکنند تا بازار شب عید آنان نیز به هم نریزد. گروهی فکر می‌کنند اگر قیمت بالا بماند، می‌توانند عایدی مناسبی داشته باشند. این در حالی است که تجربه و الگوی بازار مسکن نشان داده که اگر قیمت به سطح متعارف برسد، همه اضلاع بازار برنده خواهند بود، حتی واسطه‌ها.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا