راه و شهرسازیمجله خبری

اوج‌گیری چراغ روشن قیمت پروازها

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین:   شیوع ویروس کرونا در کشور موجب شد که ستادملی مقابله با کرونا تصمیماتی را در خصوص سفرهای داخلی و خارجی اتخاذ کند که به موجب آن ایرلاین ها را به پرواز با 60 درصد ظرفیت خود الزام می کرد.

این تصمیم موجب شد که انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران درنرخ‌نامه‌ای جدید که براساس دلار ۲۷ هزارتومانی تعیین شده بود، حداکثر قیمت بلیت هواپیما را در بیش از ۶۰ مسیر به بیش از یک میلیون تومان افزایش دهد اما پس از انتشار این خبر برخی از مسئولین نرخ های اعلامی قید شده در نرخ نامه جدید حمل و نقل هوایی را غیرواقعی خواندند.

پس از این به موجب جلسه ای مشترک بین شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری مقرر شد که نرخ‌نامه جدید اعلام شده برای پروازهای داخلی لغو شود اما بررسی خبرنگار ساختمان آنلاین حاکی از آنست که در ماه های اخیر قیمت بلیط پروازهای داخلی بدون هرگونه توجیه ای با افزایش تا 20 درصدی همراه شده است.

به گونه ای که بررسی های خبرنگار ساختمان آنلاین نشان می دهد در حال حاضر حداقل قیمت بلیط از مقصد تهران به مشهد 3 میلیون و 918 ریال و حداکثر قیمت آن 9 میلیون و 563 هزار ریال فروخته می شود که در مقایسه با حداقل نرخ 2 میلیون 700 هزار ریالی آن در مهرماه در کمترین حالت رشد بیش از  یک میلیون و 200 هزار ریالی را در پی داشته است این موضوع در قیمت بلیط تهران کیش نیز به چشم می خورد به طوریکه نرخ این مسیر هم اکنون از 3 میلیون و 240 هزار ریال آغاز و حداکثر قیمت آن نیز به 7 میلیون و 360 هزار ریال می رسد این در حالیست که قیمت بلیط این مسیر نیز در مهرماه در اوج تقاضا در حدود 2 میلیون و 700 هزار ریال بوده است در دیگر مسیر نسبتا پر تردد تهران به شیراز هم قیمتها از 2 میلیون 500 هزار ریال یک ماه قبل به  بین 3 میلیون و 865 هزار ریال تا 7 میلیون و 655 هزار ریال رشد یافته است

به گفته کارکنان آژانس‌های گردشگری مقایسه این ارقام حاکی از افزایش 10 تا 20 درصدی نرخ بلیط هواپیماها در پروازهای داخلی نسبت به ماه گذشته است.

در همین خصوص یکی از کارکنان شرکت های هواپیمایی به خبرنگار ساختمان آنلاین گفت: نرخ بلیط پروازهای داخلی نسبت به مهرماه افزایش حدود 20 درصدی را تجربه کرده است، اما بازهم در چند روز اخیر به دلیل عزم دولت برای کاهش قیمت بلیط پروازها، نرخ آن ها روند نزولی در پیش گرفته است.

براین اساس می توان نتیجه گرفت که شرکت هایی هواپیمایی پس از رد شدن نرخ نامه جدید سازمان هواپیمایی قیمت های نجومی قید شده در این مصوبه را اعمال نکرده اند اما نسبت به دوران قبل از کرونا که نرخ نامه مصوب سال 98 مبنای محاسبه قیمت بلیط هواپیماها قرار داشته نرخ پروازها با وجود تاکید وزارت راه و شهرسازی و همچنین تشکل های این حوزه با رشد بیش از 20 درصدی همراه بوده و این در حالیست که علی رغم این تخلف آشکار وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهار نظر خود از نبود مستندات کافی در زمینه رشد قیمت ها خبر داده است موضوعی که شائبه عدم انتقال اخبار و اطلاعات صحیح مربوط به بلیط هواپیما به وزیر را تقویت می کند.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا