لزوم توجه ویژه سازمان استاندارد به موضوعاتی که با حفظ جان و سلامت شهروندان سر و کار دارد
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر که با حضور رییس سازمان استاندارد برگزار شده بود، گفت: در گزارش ایشان، بیشتر بر تهیه و تدوین برنامههای این سازمان تمرکز شده بود در صورتی که نظارت بر اجرای برنامههای تدوین شده نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و اهتمام ویژهای را میطلبند.
به گزارش ساختمان آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی افزود: لازم است میزان تأثیرگذاری سازمان استاندارد، علاوه بر حوزه تدوین، در حوزه اجرا و نظارت نیز ارتقاء یابد تا همه دستگاهها بدانند در صورت عدم رعایت استاندارد، اِعمال قانون شده و از تخلفات احتمالی آنها جلوگیری میشود.
وی اظهار کرد: در مورد موضوع آلودگی هوای تهران و ذرات معلق دو و نیم میکرون موجود در آن به عنوان منبع اصلی آلودگی تهران که مهمترین منشأ آن وسایل نقلیه متحرک است، نیاز به مدیریت بیشتر از طریق اِعمال و اجرای مصوباتی وجود دارد که جا داشت و دارد از سوی سازمان استاندارد مورد توجه قرار گیرد.
تشکری هاشمی تصریح کرد: با عقبنشینی در مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای نو، عملاً به صاحبان خودروهای فرسوده اجازه دادهایم تا مادامی که میتوانند مجوز معاینه فنی دریافت کنند، اجازه تردد در سطح شهر را داشته باشند.
*لزوم فعالیت واحدهای معاینه فنی دینامیک در کنار مراکز معاینه فنی استاتیک در سطح شهر*
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر اعلام کرد: لازم است واحدهای معاینه فنی دینامیک را نیز در سطح شهر فعال کنیم چرا که مراکز معاینه فنی استاتیک، به تنهایی نمیتوانند به کاهش آلودگی تهران کمک چندانی کنند.
تشکری هاشمی افزود: مصوبه پرداخت یک و نیم درصدی مبلغ خودروی نو به خزانه دولت به جای اسقاط وسیله نقلیه فرسوده از سطح شهر، خلاف مقررات محیط زیستی است و به نظر میرسد این موضوع باعث تشدید آلودگی هوای شهر تهران خواهد شد.
وی اظهار کرد: اجرایی نشدن مصوبه سال ۸۶ هیئت وزیران مبنی بر توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری، یادآور بیتوجهی به اجرای این مصوبه توسط سازندگان این وسیله است در صورتی که باید به سمت و سویی پیش برویم که موتورسیکلتهای کاربراتوری با برقی و انژکتوری جایگزین شوند.
تشکری هاشمی تصریح کرد: البته در کنار آن، نظارت بر تولید خودروهای داخلی نیز باید بیشتر شود تا بعد از از این، شاهد تولید انبوه خودروهایی که با وجود اخذ مجوزهای پنجاه و چندگانه، از کارآمدی لازم برخودار نیستند، نباشیم.
*دریافت پول به جای اسقاط خودرو و پخش سوخت نامناسب در آلودهترین روزهای سال*
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت: استانداردسازی گازوییل که ۳۸ درصد از کل سوخت مصرفی را تشکیل میدهد از اهمیت ویژهای برخوردار است.
تشکری هاشمی افزود: واقعیت این است که ما وارد یک مسیر غلط شدهایم و به جای اینکه در خصوص میزان آلایندگی خودروهای فرسوده، موتورسیکلتهای کاربراتوری، و خودروهای بیکیفیت نو تولید داخل و همچنین، سوخت نامناسب صحبت کنیم، به دنبال گرفتن معاینه فنی برای موتورخانهها هستیم که تاثیر زیادی بر کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت.
وی تأکید کرد: از سازمان استاندارد بابت تلاش در خصوص تهیه و تدوین برنامه تشکر میکنیم و خواستار نظارت بیشتر این ارگان بر مصوبات نهادهای قانونگذار همچون تصویب قانون اشتباه دریافت مبلغی پول به جای اسقاط خودرو و پخش سوخت نامناسب در روزهایی که با آلودگی هوا مواجه هستیم، باشیم.
نماینده مردم تهران در شورای شهر در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: سازمان استاندارد با عملکرد خود میتواند باعث امیدواری در جامعه شود و مردم اطمینان حاصل کنند تا این مجموعه برای جان آنها اهمیت قائل است و به موضوع محیط زیستی که شهروندان در آن نفس میکِشند، توجه ویژه دارد.